De Kindertelefoon

Webavance bouwt en onderhoud de website voor Kindertelefoon, al meer dan 40 jaar dé plek in Nederland waar kinderen gratis en vertrouwelijk kunnen praten.

UX/UI  |  Development  |  Webavance CMS

 

 

Eenvoudig en duidelijk gevonden kunnen worden

De Kindertelefoon is al meer dan 40 jaar jaar dé plek in Nederland waar kinderen vertrouwelijk kunnen praten over onderwerpen die ze niet durven, kunnen of willen bespreken in hun eigen omgeving.

Voor kinderen die op de website komen is het belangrijkste dat de communicatiekanalen heel eenvoudig en duidelijk gevonden kunnen worden. De mogelijkheden om te bellen, chatten en op het forum te praten worden gelijk bij binnenkomst getoond en zijn altijd beschikbaar vanuit de menubalk van de website.

Bij het designen van de website is extra aandacht besteed aan de verschillende doelgroepen van de Kindertelefoon. Voor de kinderen is het van belang om de kindertelefoon herkenbaar in beeld te brengen en daarbij een speelse uitstraling te scheppen die hen aanspreekt. Voor volwassenen moet de website vooral heel informatief zijn en tegelijkertijd de menselijke kant van de Kindertelefoon goed in beeld brengen.

 
 

Prototyping

Met behulp van Adobe XD maakten we ons interactie design. Met Adobe XD is het mogelijk om acties aan knoppen toe te voegen om zo volledig door de ontwerpen te klikken. Zo lijkt het alsof je door een werkende website navigeert. Dit was vooral erg waardevol, omdat de Kindertelefoon een aantal belangrijke centrale klantreizen (voor kinderen en volwassenen) hiermee gelijk kon doorlopen. Zo kon in de design fase de klantreis al worden geoptimaliseerd, waarbij dit vele malen efficiënter gaat dan wanneer de website al gerealiseerd is door het bouwteam. Het resultaat van dit uitgebreide designtraject is een visueel ijzersterke website.

Digitoegankelijkheid 

Er zijn 50 toegankelijkheidseisen benoemd op de website van de Rijksoverheid. Deze eisen hebben het doel om digitale toepassingen beschikbaar te maken voor een zo breed mogelijke doelgroep. Voor een deel van de bezoekers van de kindertelefoon zijn de toegankelijkheidseisen voorwaardelijk om gebruik te kunnen maken van de website. We hebben dan ook extra aandacht besteed aan de technische opzet van de website, zodat we een zo hoog mogelijke score op de toegankelijkheidseisen konden behalen. De website werd met een A score beoordeeld! Daarnaast bevat het Content Management Systeem alle mogelijkheden om nieuwe content te plaatsen met behoud van deze eisen. 

 

AVG (Algemene verordening gegevensbescherming)  

De kindertelefoon bedient een kwetsbare groep. Vandaar dat er logischerwijs vanuit de kindertelefoon een reeks aan eisen is opgesteld. Een greep uit de gestelde (en uitgevoerde) AVG-eisen: privacy- en cookieverklaring, beveiliging van persoonsgegevens , formulieren en accounts,  opt-in & opt-out, verwerkersovereenkomsten (SLA) en bewaartermijn van persoonsgegevens.

Daarbij is extra aandacht gegeven aan het beschermen van de rechten van de kinderen. Wanneer een kind bij binnenkomst aangeeft kind te zijn, wordt automatisch alle tracking uitgeschakeld.

 

Chat, Forum en bellen

De verschillende communicatiekanalen worden gehost door verschillende partijen. QuandaGo wordt ingezet voor de chat en Gainsight (voorheen Insided) wordt gebruikt voor het Forum. Uitdaging hierin was wel om deze binnen de technische mogelijkheden zoveel mogelijk visueel aan te sluiten op ons design. Bij Gainsight wordt vanuit de website op maat de header en footer gefaciliteerd en bij de QuandaGo chat wordt een deel van de styling vanuit de website CSS aangestuurd.